Když dnes slyšíme jméno Matka Tereza, vybaví se nám drobná postava v bílém sárí, laskavý pohled a ruce, které držely nemocné, opuštěné i umírající. Než se však stala symbolem soucitu a naděje pro celý svět, byla jen malou dívkou jménem Gonxhe, která vyrostla v jednoduchém domě na Balkáně. Tento článek je návratem ke kořenům – do dětství a mládí ženy, která později změnila tvář charitativní péče.
Zrození malého květu
Matka Tereza se narodila jako Agnesë Gonxhe Bojaxhiu dne 26. srpna 1910 ve městě Skopje, tehdy součásti Osmanské říše (dnes Severní Makedonie). Jméno Gonxhe v albánštině znamená „květ“ nebo „poupě“. Přestože se narodila 26. srpna, považovala za své skutečné narozeniny den, kdy byla pokřtěna – 27. srpna.
Její rodiče, Nikollë a Drane Bojaxhiu, byli albánští katolíci, kteří vychovávali své tři děti v duchu víry, pracovitosti a soucitu. Rodina byla dobře situovaná – otec byl stavební podnikatel a zároveň se aktivně zapojoval do veřejného života. Často pomáhal chudým a jeho dům býval otevřený i těm, kteří neměli co jíst. Děti vedl k tomu, že „pokud nemůžeme pomoci mnoha lidem, pomozme aspoň jednomu“.
První bolest – ztráta otce
Když bylo Agnesë devět let, její otec náhle zemřel za nejasných okolností. Mnozí věřili, že byl otráven kvůli své politické angažovanosti. Rodina se tímto nečekaným úmrtím ocitla ve velmi složité situaci. Matka Drane zůstala sama s třemi dětmi a musela tvrdě pracovat, aby je uživila. I přes finanční těžkosti zůstala ženou hluboké víry – a tu předala i své nejmladší dceři.
Agnesë už v dětství často pomáhala své matce s vařením, šitím a péčí o domácnost. Zároveň však tíhla k vnitřnímu životu – ráda se modlila, navštěvovala kostel a četla příběhy misionářů. Už tehdy projevovala silnou empatii, zvlášť vůči starým lidem, nemocným nebo opuštěným.
Volání z nitra: „Chci sloužit“
V 12 letech se poprvé svěřila, že by chtěla „věnovat celý život Bohu“. Toto volání v ní postupně sílilo. Fascinovaly ji příběhy misionářů, kteří sloužili v Indii, Africe nebo Jižní Americe. Ve 17 letech si byla jistá – její místo je mezi těmi, kteří trpí.
Navzdory tomu, že matka se s jejím rozhodnutím těžko smiřovala, Agnesë odjela v osmnácti letech z domova, který už nikdy neměla spatřit. Nejprve zamířila do kláštera Loreto v Irsku, kde se naučila anglicky – jazyk, který později potřebovala při výuce v Indii.
Příchod do Indie – nová etapa
V roce 1929 dorazila do Indie, kde vstoupila do noviciátu v Darjeelingu, v podhůří Himálaje. Tam také přijala řeholní jméno sestra Maria Tereza, na počest svaté Terezie z Lisieux – patronky misií, kterou obdivovala.
Po složení prvních slibů byla přeložena do Kalkaty, kde začala učit na katolické dívčí škole St. Mary’s High School. Tam působila celkem 17 let. Vedla vyučování, připravovala dívky k maturitě, ale také je vedla k soucitu, laskavosti a duchovnímu životu. Stala se oblíbenou učitelkou, ale čím déle žila za zdmi kláštera, tím více cítila, že „venku“ na ni čeká něco víc.
Rozpor mezi klidem a utrpením za zdí
Ve 40. letech 20. století procházela Kalkata vlnami hladomoru, nemocí a náboženského násilí. Město se dusilo pod tíhou utrpení. Sestra Tereza denně vídala chudé umírat na ulici. Trápilo ji, že zatímco žije v čistotě a bezpečí kláštera, tisíce lidí jen pár kroků od ní umírají opuštěni a bez pomoci.
V roce 1946, během cesty vlakem do Darjeelingu, zažila něco, co později nazvala „druhým povoláním“. Měla hluboký vnitřní pocit, že ji Bůh volá opustit řád Loreto a sloužit přímo chudým. Toto rozhodnutí v ní zrálo dlouhé měsíce – a brzy se mělo stát realitou.
Příště ve 3. díle: Odchod z kláštera, první dny mezi nejchudšími v ulicích Kalkaty a vznik Misionářek lásky.
.