Matka Tereza: Obdivovaná i nenáviděná
Poslední roky a stíny svatořečení
Obdivovaná i nenáviděná. Matka Tereza dokázala získat Nobelovu cenu i miliony dolarů v darech, ale zároveň čelila ostré kritice za své metody i za způsob, jak nakládala s utrpením chudých. Její poslední roky a proces svatořečení odhalují příběh, který je daleko složitější, než oficiální legenda.
Kritika lékařské péče v jejích zařízeních
V 90. letech zveřejnil prestižní časopis *The Lancet* zprávy lékařů, kteří navštívili domy pro umírající v Kalkatě. Popisovali: opakované používání nesterilních jehel, nedostatek léků proti bolesti, chladné koupele jako „léčbu“. Matka Tereza tvrdila, že utrpení má duchovní hodnotu a přibližuje člověka Kristu. Kritici ale říkali, že místo důstojné pomoci šlo o oslavování bolesti. Britský novinář Christopher Hitchens ji označil za „přítelkyni chudoby, nikoli chudých“ – podle něj chudobu spíš využívala, než aby ji zmírňovala.
Peníze od pochybných dárců
Řád Matky Terezy přitahoval miliony dolarů. Finance proudily od politiků, podnikatelů i diktátorů. Přijala dar od haitského diktátora Duvaliera nebo od finančníka Charlese Keatinga, později usvědčeného z obřího podvodu. Přesto podmínky v jejích domovech zůstaly bídné. Transparentní účetnictví nikdy neexistovalo a dodnes není jasné, kam všechny peníze zmizely. Často se mluví o převodech na účty ve Vatikánu.
Adopční skandál v Indii
V roce 2018 vyšetřovala indická policie skandál v zařízení řádu Missionaries of Charity. Docházelo tam k nelegálním adopcím a dokonce k prodeji dětí. Ačkoliv Matka Tereza zemřela už v roce 1997, aféra ukázala, že systém, který vybudovala, měl vážné trhliny.
„Bolest je dar“ – pro ostatní, ne pro ni
Matka Tereza hlásala, že bolest přibližuje k Bohu, proto odmítala silná analgetika pro své pacienty. Ironií je, že v posledních letech sama využívala špičkovou péči v luxusních nemocnicích v USA a Indii – s moderní léčbou a antibiotiky. Kritici to označují za jeden z největších rozporů jejího života.
Ideologický boj proti antikoncepci
Matka Tereza byla neústupnou zastánkyní katolické nauky: odmítala antikoncepci i potraty, prosazovala katolickou víru jako jediné řešení chudoby, kritizovala i sekulární humanitární pomoc. Podle kritiků její charita nebyla jen o pomoci, ale i o šíření ideologie – za každou cenu.
Zázraky a cesta ke svatosti
Vatikán ji svatořečil na základě dvou zázraků: uzdravení indické ženy s nádorem a muže s mozkovým nádorem. Oba případy lékaři vysvětlili přirozeným způsobem – účinnou léčbou. Přesto je církev označila za důkaz její svatosti. Kanonizační proces proběhl neobvykle rychle. Kritické hlasy a výpovědi se prakticky neřešily. Podle skeptiků šlo o politický tah – Matka Tereza byla příliš populární, aby ji církev nechala mimo oltář.
Poslední roky – světice pod ochranou mocných
Zatímco život věnovala „pomoci nejchudším“, sama poslední roky strávila na lůžku v nejlepších nemocnicích. Kritici vidí dvojí metr: chudí měli v bolesti „najít Krista“, zatímco ona se spoléhala na moderní medicínu.
Symbol víry, nebo legenda bolesti?
Matka Tereza zůstává jednou z nejkontroverznějších postav 20. století. Pro jedny světice, pro druhé žena, která brala peníze od diktátorů, odmítala zmírnit utrpení trpících a sama žila v rozporu s tím, co hlásala. A možná právě proto její jméno dodnes vyvolává emoce – od bezmezného obdivu až po pobouření.
Zdroje:
- Christopher Hitchens – The Missionary Position: Mother Teresa in Theory and Practice (1995)
- The Lancet (1994) – zprávy o podmínkách v jejích zařízeních
- Hindustan Times, BBC News – články o kanonizačním procesu a zázracích
- Oficiální dokumenty Vatikánu k blahořečení a svatořečení
- Charity Navigator, zprávy z 90. let o financování Missionaries of Charity
✍️ Článek připravil tým Kampet
www.kampetshop.cz